tisdag 31 maj 2011

Hönshjärna

Lyckliga hönor (hoppas jag)
Tänk att höns kan känna igen och minnas.....För varje eftermiddag när skolbussen kommer uppe på vägen (som för övrigt ligger ca 150 meter ifrån hönsen), så börjar tupparna gala. Det måste ju betyda att dom förknippar den stora gula farkosten med att det snart kommer två barn som kanske ger dom något gott att äta....
Varje gång dom får syn på någon av oss så kommer dom galopperandes. Ja förutom "mamma Höna" som fortfarande ligger i redet och ruvar. Tyvärr blir det nog inga kycklingar denna gången. Hon är nog för oerfaren när det gäller fortplantning. En dag hade hon nämligen bytt rede och dom två stackars äggen låg övergivna utan en varm "hönsmammamage" över sig.

På lördag ska jag cykla Ringsjön Runt. Det blir ett lite roligare sätt att träna på (OCH DYRARE...) och jag hoppas innerligt att det blir en bra känsla så att man kan ha det med sig till Vätternrundan. Om tre veckor ska jag ju cykla 17,5 mil längre än Ringsjön. Hujeda mig.....
Det är intressant att man ändå lyckas träna upp sig (relativt lätt) och att man efter varje längre cykelpass känner en tydlig förbättring. Jag var ju helt säker på att jag skulle få problem med häcken, nacken, ryggen etc. Ja, helt enkelt problem som kommer med den långvariga sittningen. Men just nu är mitt största problem fötterna....!(?) som fryser och domnar bort. Och dom som jag har sprungit otaliga kilometer på, så vem kunde tro att dom skulle bli ett problem....
Ahh.....det är lika bra att ta det som det kommer. Det går ändå inte att förutspå något. Det finns säkert många fler "problem" som uppenbarar sig efter en så där 20 mil....

Jag måste oxå bara säga att Degeberga har nog den finaste motionsslinga jag någonsin har sprungit på. Det är en omväxlande runda som slingrar sig i nästan orörd natur. Perfekt runda för backträning inför Lidingöloppet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar