tisdag 18 oktober 2011

Konditionskrävande chatt

I en värld är full av Smartphones, laptop:ar, mobilt bredband, fri surf, WiFi, IPad:s osv osv..... är vi ständigt online, uppkopplade och tillgängliga för omvärlden. Världen har liksom krympt och man kan genom några klick ta sig via webben till andra sidan jorden. När jag var liten kommer jag ihåg att jag fantiserade om en "bildtelefon". Tänk att kunna prata i telefon och se personen samtidigt!!!! Detta var ju rena rama Science Fiction! Nu finns till exempel SKYPE med videosamtal som jag fortfarande kan förundras över. När jag var liten var mitt sätt att chatta synnerligen banalt och gick till så här: Bästisen och jag bestämde att istället för att leka skulle vi skicka brev. Vi hade vars en hemmabyggd brevlåda med en speciell vimpel som signalerade att det fanns ett brev levererat i lådan. Den egna cykeln fick funka som postbil och man själv var brevbäraren. Så där kunde vi cykla fram och tillbaka flera gånger under en eftermiddag. Det var varannangångregeln som gällde. Oftast var det mycket små meddelande och det roliga var ju att öppna brevlådan och se vad som låg där i. Ju fortare man levererade, desto snabbare fick man tillbaka ett brev. Gissa om det blev MYCKET slit på cykeln......Tänk vad många moment vi gjorde som idag ryms i ett par klick med musen. Sanslöst när man börjar fundera......Detta inlägget låter ju som att jag är lastgammal vilket jag ju inte alls är ;-) men jag kan inte förneka att jag växte upp i ett annat århundrade.
 1900-talet, de va tider det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar