onsdag 7 december 2011

Baka bröd inatt???

Ikväll var det då dags att göra degen till surdegsbrödet. Fördegen har stått och jäst hela dagen och var så här bubblig ikväll när det var dags att blanda den till deg.

 Brödet jag har valt att baka heter Honungsbröd och finns i Martin Johanssons bok "Surdegsbröd".
Detta är ingredienser:
Surdegen som jag gjorde i morse
60 g Honung
500 g Vetemjöl Special
325 g vatten
300 g Rågsikt
Detta körde jag i assistenten i 4 minuter. Sedan hällde jag i 1 msk salt och degen bearbetades i ytterligare 2 minuter. Sedan var degen är KLAR för jäsning!! Den är ganska kladdig men det är helt i sin ordning har jag förstått.
Men nu har jag ett stort problem! Någonstans i planeringen har det gått snett. Degen ska nämligen jäsa i 3 - 5 timmar vilket innebär att jag får gå upp i natt vid 2-tiden och baka surdegsbröd.......
Men NIX PIX, inte ens ett surdegsbröd kan få mig att stiga upp mitt i natten. Jag tror den kan jäsa lite längre i lägre temperatur. Visserligen är det kanske inte läge att experimentera nu när allt har gått i lås så här långt. För går detta brödet också åt pipsvängen kan jag berätta att jag har en riktigt sur Häxtant som bortskänkes snarast. Då kommer jag nämligen aldrig mer att ge mig på att baka surdegsbröd. Men stiga upp mitt i natten.....ALDRIG....Det får bära eller brista....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar