måndag 5 december 2011

Jag har lyckats.....

....med steg 1 av 4!
Surdegsgrunden är nämligen färdig! Nu har den flyttat in i kylen för att vila sig. Eller kanske rättare sagt för att jag vilar mig. Surdegsbröd kan man ju liksom inte  bara "svänga" ihop när man har lite tid och krafter över utan det kräver en ganska stor arbetsinsats. Med tanke på att det förra (och enda) surdegsbrödet som jag har bakat blev som en tegelsten så vet jag hur degen INTE ska vara. Det kan kanske göra att oddsen är lite högre att jag ska lyckas denna gången. Jag har tänkt att jag ska baka tisdag-onsdag. Det är inte klokt! Två dagar för ett ynka bröd! Men detta görs i 4 steg kan man säga.
1. Först skapa en surdegsgrund. Det finns historier om bagerier som bakar bröd på surdegar som är flera hundra år gamla. Så vårdar (dvs matar) man bara denna så kan man ha den hela livet. Det finns till och med hotell , där man kan lämna in surdegen när man åker på semester.
2. När man har bestämt sig för att man ska baka bröd så gör man en fördeg på lite av surdegsgrunden + lite mjöl och lite vatten. Sedan ska detta stå länge.....
3. Därefter gör man degen som ska jäsa länge.......
4. Därefter gör man då äntligen bröd som ska jäsa länge........
Beroende på hur mitt resultat kommer att bli så delar jag med mig av detaljerna hur jag gjorde. Jag vill ju för allt i världen inte dela med mig av hur man gör för att misslyckas med ett surdegsbröd!
En som kan det här med surdegsbröd är den här killen: Pain de Martin
Det han inte vet om surdeg är inte värt att veta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar