söndag 5 augusti 2012

Livets vatten!

Och nu ska jag inte skriva om någon konjak eller Brandy som heter "Eau de vie" utan MJÖLK såklart!! För vad kan väl benämnas bättre än den dryck som alla vi däggdjur från födseln faktiskt lever på i flera månader.
Jag älskar mjölk och har nog många gånger (som vuxen) druckit för mycket mjölk. Jag har dragit ner på konsumtionen nu men mitt kylskåp står ALDRIG utan en mjölkpaket.
När Skånemejerier hade "Öppen Gård" bara en mil härifrån så var givetvis Jag, barnen, Fina Nina och hennes barn där för att se hur allt hänger ihop. Det var verkligen kul att få insikt i hur en så stor mjölkgård fungerar.

En bra mjölkkossa mjölkar ca 26 liter om dagen!!
En intressant grej var ju förstås mjölkroboten. Mitt i ladugården stod en typ av spilta där det alltid stod en ko i och en på kö! En stor robotarm letade sig fram till spenarna och tvättade dom och efter det satte den på sugkopparna. Samtidigt som kossan mjölkades serverades ett skrovmål i krubban. När mjölkningen var färdig så öppnades grinden framför kossan och även entréen där bak så att nästa kossa kunde promenera in. HELT OTROLIGT att det bara funkar!! Men jag måste säga att det är roligt att även småbönderna finns kvar. De har ju kvar de lite mer traditionella metoder. Som HÄR till exempel!

Mjölkroboten


Det såg ut att vara lyckliga kossor. Egen ryggkliare hade dom också.
Dom hade även en sån där rulle som finns i biltvätten. Det stället var välbesökt. Det var många som ville få sin rumpa kliad!!
Det var ett roligt besök som verkligen inte kostade skjortan! I själva verket inget alls! Inte ens kaffet kostade. Det fanns även gratis provsmakningar av yoghurt, juice också mjölk såklart! Och för en ynka tjuga fick man en stadig bit kalvadans med grädde och sylt. Man kan inte bli något annat än förvånad i denna annars så kommersiella värld!
Kalvins egen fanclub


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar