söndag 7 oktober 2012

Kort och hårt eller mala i dvala?

Det är många som tycker att om man bara är ute och promenerar långa rundor 3-4 gånger i veckan så har man en god motionsnivå. Att promenera anses vara alldeles tillräckligt för många. Det kan det ju förstås vara beroende på vad man vill ha ut av sin träning. Men om man vill ha hälsopositiva effekter så bör man nog tänka om.
Till exempel kan man varva promenaden med löpning. Det vill säga träna intervallträning istället! Om man pressar upp pulsen under kortare perioder så får man en betydligt bättre effekt av sin träning. Det räcker  med 15-30 sekunder åt gången, bara så att man känner att hjärtat börjar jobba lite hårdare.
När jag började löpträna på allvar för ca 10 år sedan minns jag att min strävan var alltid att springa hela rundan utan att tillåta mig att gå ett enda steg. Detta var ju HELT FEL!! Jag skulle istället varvat gång med högre intensitet på löpningen. Med dagens kunskaper så hade det troligen gett bättre effekt på kortare tid. En annan uppfattning som jag tror många av oss har är att ju längre desto bättre! Och att det tar ca en timmes lågintensivträning innan kroppen börjar använda kroppens fettdepåer som energi. Så kan det nog vara när pulsen är låg, men forskning idag visar att detta kan även åstadkommas med betydligt kortare duration, om bara träningen är tillräckligt hård.

Långa och många, framförallt löparpass kan vara förenat med slitskador på muskler, leder och ligament och därför är det ytterligare en anledning att kombinera långpassen med korta och hårdare så kallade nyckelpass.

Så om man är ute och promenerar flera gånger i veckan och om man önskar få lite mer effekt av sin träning så ska man nog våga lägga in korta och jobbiga ruscher!  Till exempel kan man "rusa" mellan några lyktstolpar eller hoppa upp på cykeln och spinna en halv minut med lite högre motstånd och upprepa några gånger. Det kan vara lite enklare att motivera sig till hård träning om "plågan" är kort! Bättre effekt och mindre tidsåtgång!

Avslutningsvis vill jag säga att jag ABSOLUT INTE nedvärderar någon form av träning utan ALL TRÄNING ÄR BÄTTRE ÄN INGEN TRÄNING! 
Men.... våga bli svett, våga få upp pulsen!


Och glöm inte att gång varvat med löpning är INTE ett tecken på att man inte har kondition utan bara ett tecken på att man har fattat vad det handlar om!

Klicka HÄR så kommer du till Träningslära vilket är en av mina favoritsidor när det gäller träning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar