torsdag 11 oktober 2012

Surdegsbröd

Nu ska jag göra ett nytt försök att baka ett surdegsbröd på min gamla "Häxan Surtant". Jo, för visst har den gamla rågsuren överlevt snart ett helt år i kylskåpet. Den har matats 1 gång per vecka med 2 msk ekologiskt rågmjöl + 2 msk vatten och mår hur fint som helst. Doftar helt klart jäst, ungefär som öl.

Så ikväll har jag väckt den gamle surtanten för att använda den imorgon till ett enkelt kastrullbröd!




Jag har blandat 200 g surdegsgrund med 180 g rågmjöl och 300 g vatten. Detta ska stå i rumstemperatur över natten och nu är det meningen att jäsningsprocessen ska komma igång.
Förra gången jag skulle baka på rågsuren gick det inget vidare. Det blev 1 av 3 möjliga, dvs ett som gick att äta och 2 som man kunde använda som hammare.....
Det kommande dygnet får visa om jag denna gången klarar av denna svåra konst att få till ett surdegsbröd från grunden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar