fredag 28 juni 2013

Rabarberglass

Att göra egen glass är faktiskt ganska enkelt! Testa detta receptet! Den är himmelskt god!

Rabarber och jordgubbsglass med smak av kanel

3 rabarber som jag skivade i 1 cm långa bitar och kokte med ca 1 dl socker och lite vatten.
Efter ca 5 minuter skivade jag i lite jordgubbar ca 7-8 stycken.
Det puttrade sammanlagt ca 10 min  (tills rabarberna blev mjuka).

In med grytan i kylen!

Vispa 2 dl vispgrädde
Knäck i 2 ägg
0,5 dl florsocker
Kanel efter smak, jag tror jag tog ca 1 tesked
3-4 dl 10% Yoghurt

Blanda ner rabarber - och jordgubbskompotten när den har svalnat.

Sätt i frysen och har du ingen glassmaskin så får du själv agera som en sådan.....dvs röra i glassen minst en gång i timmen tills den är fryst.

Ta upp den i god tid innan du ska äta den för den är omöjlig att sleva upp när den är kall!

SUPERGOD BLEV DEN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar