måndag 14 oktober 2013

Vilar benen inför Växjö Marathon!

Idag har det varit en perfekt dag för rullskidor. Strålande soligt höstväder och torra vägar. Ja, det var faktiskt riktigt roligt att rulla idag. Och Nej....inget hårt möte med asfalten idag heller. Dock ber jag om ursäkt för att jag inte vinkar på de jag känner som kör förbi. Jag vill nämligen inte riskera att jag tappar balansen med rörelser som inte är väldigt väl genomtänkta....
 
Jag skrev ju i förra inlägget att rullskidträning inte är till gagn för den riktiga längdåkningen. Men det finns ju så klart en del "parenteser" med det uttalandet. För det sägs att vi sydlänningar (skåningar) är snabba i vasaloppet för att vi just kör så mycket rullskidor. Vasaloppets sträckning tillåter mycket stakning och det blir man definitivt stark i av att träna rullskidor. Sedan är det otroligt bra träning för bål och rygg. Och jag med min klena rygg märkte en tydlig förbättring i länden när jag började köra rullskidor/längdskidor inför Öppet Spår 2011. Så visst finns det vinster med att träna rullskidor men kanske inte för att lära sig åka skidor på snö.

 
 
Jag är inte bortskämd med slät fin asfalt. Nej tröga skidor och bubblig asfalt ger maximalt motstånd och bra träning....och definitivt ingen risk för att hjulen rullar av sig själv. Slutar jag att staka stannar skidorna inom ett par meter, även i nedförsbacke = PERFEKT!
Rullskidor kan vara ganska roligt i alla fall.......och man slipper ju att valla!


Ikväll slängde jag ihop en soppa. Det är så enkelt att göra egen soppa och jag gillar alla varianter. Ikväll blev det Rödbetsoppa, helt enkelt bara för att det var det jag hade i kylen. Den blev väldigt god och smakrik och så här gjorde jag:

6-7 färska rödbetor
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
en liten bit ingefära
chiliflakes (finns som krydda)
citronsaft


Tärnade rödbetor och hackad lök steks i smör i en gryta. Ner med riven ingefära, pressad vitlök och chiliflakes. Stek någon minut till. Sedan i med vatten ca 6 dl och 2-3 msk kalvfond (eller någon annan fond). Låt koka tills rödbetorna blir mjuka ca 20 minuter. Mixa sedan soppan slät. Koka upp igen och smaksätt med citronsaft, salt peppar och ev lite grädde.

I med en klick Creme fraiche, på med haklappen (för att inte riskera rödbetsstänk på kläderna!!) och avnjut en god höstsoppa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar