måndag 2 december 2013

Rebus

 
 
Nu börjar jag allvarligt inse att det är inte bara benen som kommer att få det jobbigt på Coasteering om två veckor!! Hjärnan kommer också att få arbeta hårt!! Det kommer inte att funka att bara "borra" ner huvudet mellan axlarna och "köra på" när tröttheten kommer på besök.....Om något knäcker oss nånstans mellan Ystad och Simrishamn så är det nog inte benen, utan vår (o)förmåga att läsa kartan .....
Men det kommer att bli väldigt spännande. Jag övar mig, åtminstone teoretiskt, med att läsa kartan och använda kompassen. Jag har fått reda på en del grundläggande.....Bland annat att jag hela tiden ska följa med på kartan och försäkra mig om att jag verkligen är där jag tror jag är...!? Och att först ta ut riktningen på kartan, och sedan orientera kartan i norr.
Och sedan var det en liten detalj till. Nämligen koordinaterna. Vi kommer att få ca 20 sifferkombinationer, koordinater, som vi själva ska ta ut på kartan innan start och där kommer kontrollerna att finnas. Så redan där kan det gå snett....Har vi inte tagit ut koordinaten rätt så .....ja, ni förstår själva. Många moment som kan gå fel!!
Hörde jag GPS....?? Nix, ej tillåtet ;-)
 
 
 
 Javisst ja! Rebusen! Någon som kan??
 





4 kommentarer:

  1. OR i en Tring :)
    Börjar alltid med att passa kartan i norr! Alltså att du har uppåt på kartan i norr, inget annat.
    Sen tar du ut din kompassriktning. Det blir ju enkelt för du har ganska mycket hav i söder, hela vägen :)
    Det blir nog bra, ta't lugnt bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norr söder öster väster.... Jag drömmer mardrömmar om kompassnålar ;-) . Ja just det, havet på höger sida, så rör jag mig åtminstone mot Simrishamn....Tack för tipset!

      Radera
  2. Jag gissar på orten .

    SvaraRadera
  3. Rätt svar på rebusen är orientering!
    OR i en T-ring

    SvaraRadera