fredag 31 januari 2014

Inte mycket spår av spåren....

Jag vågar påstå att vara skidåkare i Skåne kräver styrkor utöver de vanliga...!! Om vi för en gång skull har snö i Skåne så har vi antingen för mycket, eller snö som bokstavligen kommer från sidan, eller så ligger det i drivor på fel ställen! Jag beundrar de entusiaster som gör ett "hästjobb" med att spåra för längdåkning till alla andra! De måste "slita sitt hår" många gånger om, eftersom nygjorda spår oftast inte håller mer än några timmar. Antingen blåser de igen eller töar de helt enkelt bort lika snabbt igen......
Men nu har det legat snö här i skåne ett par veckor och jag har gått och sneglat på mina skidor i några dagar, så idag hade jag bestämt mig för att åka. Trots att det snöade och blåste så skulle jag iväg. Jag gillar ju inte riktigt att ändra mina planer utan har jag bestämt mig för nåt så vill jag gärna att det blir så (på gott och ont.....)
Framme i SkåneTranås tänkte jag: "-Jag är en idiot! Vem fanken vill åka skidor i dessa förhållanden" . Men väl framme vid detta väldigt välskötta spår, så fanns det fler än jag som var där! Ja, det är bara att konstatera: Skånska skidåkare är av en helt annan kaliber än de norrländska....Har man bestämt sig för att åka Vasaloppet så är det bara att gilla läget och bita ihop. Man måste ju ta tillfällena att träna på snö!! Dock räknas inte JAG till dessa hårdhudade människor i år! Jag gav upp efter ca 6-7 km idag. Spåren var nästan helt igenblåsta, nysnö gjorde att glidet var uruselt, jag hade fel fästvalla och tekniken..... ja, vad ska man säga....Jag KAN INTE åka skidor!!
Så idag har jag varit väldigt glad över att jag tog beslutet att sälja min startplats i årets Vasalopp.




På söndag hålls det skidtävlingar i SkåneTranås (för den som är intresserad)!

Att arrangera skidtävlingar på våra breddgrader verkar ju totalt hopplöst! Jag hoppas verkligen att dessa entusiaster har "tumme" med Kung Bore, så att de plusgrader som utlovas de närmsta dagarna inte sätter käppar i hjulen....









Tack för att det finns människor som älskar skidåkning och som inte ger upp utan kämpar för att få till fina skidspår i vårt hopplösa skånska vinterklimat!
(Idag kunde man dock inte, av naturliga skäl, göra underverk med spåren)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar