tisdag 21 januari 2014

Simma lugnt!

Fasiken vad simning är roligt! Jag har definitivt hittat en ny passion! Min simfilosofi är "Total Immersion". Att ta sig fram i vattnet med minsta möjliga motståndets lag. För varje gång jag simmar så märker jag att saker och ting går lättare och lättare. Små, små justeringar kan gör otroligt stor skillnad. Under hösten har jag tränat mycket på att göra draget mer effektivt och kraftfullt. Och det är lite som att cykla, dvs ju fortare det går desto lättare är det att hålla balansen, det vill säga ett bra läge i vattnet. Men för den delen tänker jag inte på att det ska gå snabbare utan bara på att jag mer kraftfullt flyttar fram kroppen med armdragen. Jag har även börjat använda benen lite mer, mest för att komma upp med kroppen mer vertikalt och jag tänker mer på att INTE titta snett fram utan istället titta NER på kakelplattorna.

Simningen har blivit en form av meditation för mig. Det är lätt att rensa tankarna när man ligger där i vattnet och intrycken är minst sagt minimala! Man bara sjunker ner i vattnet och gör vad man ska. Ingen behöver må dåligt av att jag inte har borstat håret eller hjälpt naturen på alla sätt som jag behöver ;-) , utan det är bara att ta sig dit osminkad med mössan nerdragen över kalufsen och säga ännu mer ajöss till fåfängan när badmössan och simglasögonen krängs på.....


Ivösjön


3 kommentarer:

  1. Har du gått en Total Immersion kurs eller har du lärt dig själv?

    SvaraRadera
  2. Nix ingen kurs, men tittat mycket Youtube :-) Hade jättegärna velat lära mig det från "grunden". Har du några tips?

    SvaraRadera
  3. tyvärr inga tips eftersom jag försöker få ordning på min egen teknik :)
    Finns väl kurser lite runt omkring. Jag såg att simcoachen.se arrangerade helgkurser i bl.a. Helsingborg.
    Hade varit både intressant och kul.

    SvaraRadera