lördag 15 mars 2014

Grekland - Spanien 8-2

Jag har aldrig tidigare varit på Kanarieöarna. Det har liksom aldrig riktigt lockat. Jag har haft lite förutfattade meningar om öarna och alltid trott att det är BARA turister där...För en vecka sedan kom vi hem från Lanzarote. Vi ville iväg till sol och värme och avståndet dit kändes rimligt för en vecka. Så hur var det? Var mina fördomar sanna.?? 

Njaeee...

Vill ni åka någonstans för att träna, Åk till Lanzarote!! 
Där var otroligt mycket bra cykelvägar. Dock lite trista vindar men....motvindar betyder som bekant även medvindar :-) Löpningen funkade jättefint där jag befann mig. I Puerto Del Carmen fanns en bred och fin strandpromenad som jag tror var nära en mil lång. Ingen större variation dock. Triathlon kändes nästan som nationalsporten på Lanzarote. Det finns en Ironmantävling på hösten och även andra tävlingsdistanser i triathlon på ön. Det finns också flera löp- och cykellopp att välja mellan. Så det var verkligen mer konstigt att inte träna än att träna på Lanzarote! Detta kändes ju givetvis bra för undertecknad ;-).

Av en händelse (?!) fanns det ett halvmarathonlopp dagen efter vi kom dit. Barnen sa; "-kan du aldrig ta semester , mamma??". Men det är ju det jag gör!! Det är ju träningen som är arbete! Att få springa lopp är belöningen!  Jag var ju såklart tvungen att starta!!






Jag kan rekommendera att springa något lopp utomlands. Det är lite exotiskt och spännande och det är bara att konstatera att idrott förenar människor!
MusicMarathon gick i den by där vi bodde och kostade 35 Euro (sen anmälan). För det fick man träningströja, keps, väska och tidtagning med chip och ett kul race förstås. Efter målgång var det en lounge bara för löparna med en massa godsaker bla öl, wienerbröd, frukt, juice m.m. Loppet var en varv/vändbana på drygt 5 km som man sprang 4 varv på. Gatan/strandpromenaden var kantad av publik och som namnet lyder även en hel del livemusik. Bra stämning med andra ord. Jag kom 8:a totalt av kvinnorna och brydde mig inte om att komma till prisutdelningen. Men dagen efter, när jag läste i resultatlistan framgick det att det var en man som felaktigt hade hamnat i resultatet i min agegroup vilket innebar att jag hade ett förstapris att hämta i K40! Attans...När jag (den ständige tvåan) kommer först för en gång skull, så nog sjutton missar jag prisutdelningen. Jaja, det var väl bara ett par strumpor eller nåt annat löjligt så det var ingen idé att gråta över spilld mjölk...Men ytterligare någon dag senare fick jag ett mail från arrangörerna om att jag kunde komma och hämta mitt pris i deras butik i Puerto Del Carmen. Jo, jag tackar!! Klart jag ville ha mitt pris om det så bara var en vattenflaska....
Det var minsann en löparklocka som förstapris i K40 och bäst av allt en vattentät väska!

När det gäller landskapet på Lanzarote så är det helt klart ett ovanligt och spektakulärt. Det är en vulkanö och så långt jag kunde se fanns det ingen större växtlighet förutom det som var odlat. Det fanns inga vilda träd eller buskar och det var minst sagt ett kargt landskap




När man såg ön första gången var det ganska fascinerande men efter ett tag blev det faktiskt ganska fult! Det var ett månlandskap med inga som helst överraskningar. Vi hyrde bil en dag och körde runt lite. Bland annat körde vi till nationalparken Timanfaya men valde faktiskt att vända och inte köra in när vi insåg att det kostade ca 350 kronor bara för att komma in. Ingen Allemansrätt här inte....
Vi körde istället till El Golfo och den gröna sjön som faktiskt var ganska fascinerande.



Eftersom Kamelridning fanns på Linns önskelista så var det förstås ett "måste" under veckan. Sedan att denna halvtimmesritt kostade mer än att hyra bil hörde inte hit.....


Vi besökte även öns finaste strand enligt turistböckerna. Papagayostranden vid Playa Blanca. 
Papagayostranden
 
Papagayostranden
Och det stämde nog att det var öns finaste strand, för även om det var fantastiskt rena och välskötta stränder så fanns det inte så mycket mer spännande med dem. Inte så många orörda små badvikar, i själva verket såg vi inte en enda. Dock var ön väldigt ren och välskött. Allt från spikraka trottoarer till linneservetter på restaurangerna. Men smakar det så kostar det...En middag för 4 gick lätt lös på 600 kronor!
Vädret var inte heller det bästa. Blåsigt som sjutton och även ganska kallt. Dock gick det att bada varje dag och det var väldigt lätt att bränna sig i solen då det inte var så inbjudande att sätta sig i skuggan....

Så om man vill åka på semester och få se lite av den inhemska befolkningen eller pittoreska små byar eller för den delen bada i exotiska små badvikar så rekommenderar jag att åka till någon ö i Grekland istället. Jag älskar Grekland och vi har varit där många gånger. Grekland slår den spanska Kanarieön Lanzarote med hästlängder. 







Men vill man åka och träna i vårvärme och i bästa fall försommarvärme under den svenska vintern, så är Lanzarote en bra ö. Kolla upp kalendern över Tri- löp- eller cykellopp på ön och lägg in ett lopp under vistelsen. Det är alltid kul! Men lägg det i början av din semester så att du slipper gå och våndas om uppladdningen innehåller en och annan kall öl och ett glas vin då och då...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar