måndag 31 mars 2014

Lyssna till ditt hjärta

Att lära känna sitt hjärta kan vara en riktigt intressant bekantskap faktiskt. Jag har väl inte haft så väldigt nära kontakt med mitt, men jag vet vad min vilopuls är och på ett ungefär vad min maxpuls är. (Av naturliga skäl är det mycket behagligare att ta reda på sin vilopuls än vad den exakta maxpulsen är ......) Att ha koll på sin puls är inte bara viktigt för att komma upp i tillräckligt hård träning under sina intervallpass utan även för att ha koll på återhämtningen. Så lär dig känna efter! Mät frekvensen, är den högre än vanligt? Hur känns hjärtats slag, slår det hårt eller känner du inte slagen i bröstkorgen? Om man lär känna sitt hjärta kan man tolka det och sedan styra ditt val av träningsnivå för dagen. Om hjärtat slår lite extra hårt i bröstkorgen eller lite snabbare än vanligt så har du kanske inte återhämtat dig ordentligt från gårdagens pass. Då är det kanske inte så smart att lägga in ett hårt intervallpass den dagen utan istället satsa på ett lugnt återhämtningspass.
Hjärtat är ju kroppens varvräknare kan man säga. Högre energi- högre varvtal. Och för att optimera träningen måste vi ibland ligga på gränsen för vad kroppen tål och det gör ju förstås att hjärtat får jobba på lite extra även efter passet för att göra av med slaggprodukter i musklerna och för att helt enkelt komma tillbaka ännu starkare....
Så kort sagt: LÅT HJÄRTAT VA MED 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar