fredag 9 maj 2014

Puig Major

Om man är och cyklar på Mallorca så finns det vissa byar, berg och platser som man tydligen bör cykla till. Puig Major är en av dem. Det är Mallorcas högsta topp på 1445 m och till toppen är det ca 24 km och en snittlutning på 6 %. Innan vi påbörjade passet ryktades det om upp till 16% lutning där det var som brantast.
Toppen till höger är Puig Major
 

Det var nästan så att det kändes som man cyklade i klippiga bergen eller nåt. Helt otroliga vyer. Det är svårt att återberätta det men jag låter bilderna tala för sig själva..
 Nästan längst uppe (åtminstone så långt vi kunde ta oss) fanns det alldeles blågröna sjöar. Det var vackert som ett vykort.


Gänget som cyklade upp till Puig Major


 
När vi hade cyklat uppför i ca 7-8 km och när det brann som mest i mina lår säger Fredrik; "Var är backen??" Varpå jag gapskrattar och utbrister "-Vad fanken kallar du det här då??" Han syftade förstås på den omtalade lutningen på 14-16 % men det visade sig (som tur var) att det var ett militärt område på berget som hindrade oss från att cykla dom sista utmanande kilometrarna upp. Puuuhhh.....ibland har man tur ;-).
 

Så denna tunneln blev vår högsta punkt i vår cykelklättring upp till Puig Major. Jag var inte så bitter över det måste jag erkänna. Det var skönt att ett stängsel hindrade mig och inte orken i detta fallet....
Sedan vände vi neråt och hade en härlig cykeltur nedför berget igen.

 
Fortsättning följer.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar