måndag 7 juli 2014

Simskola

 
För ett par dagar sedan fick jag och Lotta en privatlektion i frisimmets svåra konst. Vi blev betraktade både ovan och under ytan av SimmarAnna, så hon kunde se vad vi behöver förändra eller förbättra. Och det var sannerligen nyttigt. Jag fick bla reda på att jag ligger för djupt med huvudet i vattnet och drar armtaget med alldeles för rak arm. Armbågen ska vara böjd genom hela draget! Och svepande rörelser in under magen. Vi ska tänka mer på att "flytta kroppen" framåt och inte armarna bakåt....eller hur det nu var :-)
Kroppen kan man tänka som en "penna som man vässar" (vilket ibland får mig att tro att jag vilken sekund som helst ska hamna på ryggen istället....). Tänk att något som ser så enkelt ut kan vara så infernaliskt svårt....
Men visst, vi kan väl erkänna att vi kan simma vid det här laget. Men vi vill ju förbättra vår teknik och på så sätt ta oss fram snabbare utan att för den skull bli tröttare.
Tusen Tack SimmarAnna för en superbra lektion!
 

Anna, vi lovar att betala tillbaka genom att lära dig allt vi kan om cykelsvett och etikett ;-)  

Idag har Jag och LottaJärnviljan fått ett efterlängtat formbesked! Vi har nämligen haft SwimRunträning och Lottas knä funkade helt utan problem under hela passet. SOM vi har hoppats och längtat efter detta! Ända sedan Köpenhamn Marathon har Lotta dragits med knäskadan så ni kan ju förstå vår förtvivlan nu när vi har denna makalösa ÖtillÖ-utmaning framför oss. Men nu är hoppet tillbaka att hon ska kunna starta med mig i ÖtillÖ! Jag är så glad för det! Detta har ju varit vårt gemensamma mål och det vore frukansvärt sorgligt att inte få genomföra detta tillsammans med henne!




Vår träning idag gick i havet och löpsträckorna på stigar och småvägar i strandskogen. Dagens pass blev ca 9 km löpning och 2000 m simning. Vi lägger upp passet så att största delen ligger på löpmomenten. Det är ju trots allt det som kommer att vara det jobbigaste under ÖtillÖ.  Idag var det ca 24 grader i luften och svetten rann ut genom ärmarna på våtdräkten och droppade längs med fingrarna.... Vi behöver helt enkelt träna oss på känslan av att springa i ett material som är tätare än en regnrock! I 6,5 mil! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar