onsdag 30 juli 2014

The bottom is nådd...

Nu är jag totalt färdig. Mina ben är som spaghetti på cykeln. Jag har inte något att komma med ....Men lik förbaskat skulle jag vara med på tempopasset med Åhus Ck igårkväll. Ont ska med ont förgås.....

Nåja...på vägen dit så tänkte jag att "känns det för jäkligt hittar jag vägen hem själv..."!
Vi var 6 stycken i grupp 2 (dvs den grupp som inte är helt omänskligt snabba ;-) och jag visste sedan förra gången vem som hade förmågan att öka farten med ett par kilometer under sina "förningar" (dvs när man ligger först i klungan). Min fasa var att hamna precis före en av dessa vilket då innebar att när jag slutade "dra" och skulle glida tillbaka sist i klungan var den snabbe framme och ÖKADE vilket gjorde att samtidigt som jag skulle glida tillbaka så skulle jag fortsätta trycka på för att komma "in på den sista rullen"  utan att tappa en lucka. Om jag tappade en meter så var jag "rökt". Då skulle jag inte ha en chans att cykla ikapp. Mjölksyran kom inte på oväntat besök kan jag meddela!

Det är sannerligen teknik och lagarbete i allra högsta grad när man kör lagtempo på cykel. Och nu efter att ha tränat lagtempo några gånger så börjar jag förstå hur allt hänger ihop. Den största insikten jag har fått de två senaste träningarna med Åhus Ck är just ovan beskrivna fenomen! Det vill säga att inte ligga först i klungan längre än att jag kan fortsätta ta vinden i minst 15 sekunder till när jag glider tillbaka och får en rulle att glida in bakom...
Klungkörningen går till så att man ligger på ett led (ev lite snett beroende på var vinden kommer ifrån). Den som ligger först "drar" klungan i ca 30-40 sekunder, gör sedan ett litet tecken med armbågen till bakomvarande och faller sedan ut till en förutbestämd sida (också beroende på vilket håll vinden kommer ifrån) så att nästa kan komma först. Sedan ska denna sakta glida tillbaka och komma in sist i klungan. Åh vilken otrolig hjälp man har av en rulle! Speciellt när man kommer upp i höga hastigheter. Man bara blåser med av fartvinden.  Det är väl därför cykelsporten är så komplex. Klungan kan bli framdragen av en person i taget och då kan ju en förutbestämd person "vila" sig fram tills det är dags för ett avgörande....

Men om 2½ vecka kommer det inte att finnas några "rullar" att ligga på. På Ironman gäller 10 meters regeln. Det vill säga förbjudet att ligga närmre framförvarande cyklist än 10 meter. Då är det ensamarbete som gäller...
Det börjar närma sig nu.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar