fredag 8 augusti 2014

Avgiftning...

Ironman är nära nu, 8 dagar kvar....känns konstigt. Jag har alltid tidigare tyckt att tävling, eller det lopp jag har haft framför mig har varit den stora belöningen. Men detta året känns det nästan som att träningen innan har varit det roligaste.

Ärligt talat så känns det lite sorgligt redan nu att årets stora mål (Ironman och ÖtillÖ) kommer att vara över om 3 veckor. I år har det också varit extra svårt att "trappa ner" på träningen. Låter konstigt men så är det...Det har varit så fantastiskt roligt!! Så nu går jag på avgiftning från träningen. Så alla ni som tycker att Ortorexi är ett allvarligt problem. Nu får ni vatten på er kvarn!! Jag saknar träningen!!!
Jag har tränat så mycket som kropp och knopp har förmått men kan ändå inte låta bli att tänka: "shit, jag har tränat alldeles för lite brickpass....skulle varit flitigare med löpintervallträning....borde kanske cyklat mer långpass....." Men samtidigt så tänker jag lite förnuftigt också (jodå tro det eller ej....). "-Det här är kul! Jag är hel i kropp och ben och nu ska jag bara göra mitt bästa så får vi se hur långt det räcker"
 
Nu när det är vila som gäller så har husmorsådran i mig tittat fram och jag har bakat mitt eget "löparknark"... (energibars). Det är ju bara ett måste eftersom helpensionen under ett Ironmanrace kan kännas ganska ensidig... Gel, cocacola, sportdryck och banan, gel, cocacola, sportdryck och banan....också lite chips till mellanmål under löpningen...
Nej jag är noga med kosten ;-) så lite mer varierat får det bli. Därför blir det hemmabakat också på den stora DAGEN D...

 

Recept på mina bars:
100 g smör
1 dl socker
1 msk honung
75 g mörk choklad
Smält ihop detta i kastrull på spisen

5 dl havregryn
6 hackade torkade aprikoser
½ dl russin
½ dl hackad mandel eller hasselnötter
2 msk rostade solroskärnor
massor av kanel
1-2 msk vetemjöl

Blanda ihop allt och platta ut det på en plåt
In i 175 grader i ca 25 minuter (ganska långt ner så att inte chokladen bränns)

Vänta med att skära upp den tills den har blivit lite seg.
OBS Förvaras oåtkomlig för barn!! (Om du vill ha den för dig själv alltså...)




 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar