onsdag 30 september 2015

Det finns skånsk dialekt....

....också finns det Lundadialekt!

Jag har nämligen suttit på Lunds Universitetsjukhus på föreläsning i två dagar och har haft fullt av tid (?) att filosofera på ditt och datt. En sak jag har funderat på är hur vi pratar här i Skåne.

Här i den exotiska södern har vi som bekant ett säreget sätt att prata (som i alla andra hörn av vårt avlånga land...) Men av någon konstig anledning så är den exotiska skånskan kanske inte förenad med rikssvenskan...Eller....? Rätta mig gärna om jag har fel ;-)

Det skånska språket har fler olika varianter. Till exempel Kristianstadsdialekten som säger ÖÖÖÖ istället för Å.
Ut i nordvästra hörnet, Helsingborg eller Ängelholm, där kan dom inte säga U. Nej istället säger dom UYJ. Till exempel _"-HYUNDEN FÅR INTE TA BYUSSEN TILL LYUND" .
I det sydöstra hörnet av Skånelandet som till exempel Hammenhög, Simrishamn och däromkring anser jag att den äkta skånskan finns. Där finns dom långa Ä:na och Ö:na och skorrande R:en. Bokstaven T är helt utrotad i och istället använder man bara D!
Sedan finns det ju Malmöitiskan som är en helt egen skånska dialekt.
 
Och till sist har vi "Lundadialekten" som skiljer sig på ett helt annat sätt från de andra varianterna på skånskan. Lund är ju vår Universitetsstad och det vimlar av akademiker och forskare i denna stad av klokhet. Vissa av dessa infödingar har lagt på sig ett sätt att prata så att man skulle kunna tro att de är inflyttade till Lund och helst ifrån Stockholm. I dom allra flesta fall är det inte så. Nej,de är födda och uppväxta i Lund. Denna Lundadialekt har till exempel Måns Zelmerlöf. Eller för den delen Anders Jansson från HippHipp. Båda är födda och uppväxta i Lund men bryter på Stockholmska. Exotiskt eller....?
Njae....tacka vet jag godingen från Trelleborg på det underbara ljudklippet från radioprogrammet PangPrego nedan:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar